Yamaha V-MAX Custom by ESPER

Customized Motorcycle

Berikut ialah siri asal “JCC” singkatan untuk “Japan Custom culture” yang ditulis oleh Webike Japan. Tidak dinafikan bahawa Jepun mempunyai salah satu alat ganti tersuai terbaik dan unik serta budayanya dalam industri motosikal, tetapi halangan bahasa telah menyebabkan penutupan budaya motosikal JDM ke luar Jepun. Melalui kandungan JCC ini, kami mempersembahkan kepada anda basikal tersuai dan mod yang unik oleh pengrajin dan peminat profesional yang tidak dapat berhenti mencintai motosikal.

V-MAX Custom by ESPER

ESPER_VMAX_01.jpg

580ps dan tork 40kg-m bukanlah jenis angka yang anda jangkakan untuk ditemui dalam motosikal. Ini ialah Yamaha VMAX Custom oleh ESPER. Ramai daripada anda mungkin berfikir bahawa Yamaha VMAX tersuai ini akan mempunyai beberapa bahagian yang gila, tetapi jawapan daripada pembina adalah agak mudah.

ESPER_VMAX_02.jpg

Bahagian dalam enjin telah digantikan dengan rod penyambung CARILLO, omboh mampatan rendah untuk turbo, gasket kepala asal ESPER dan penggilap port. Semua bahagian dalaman yang lain dirawat dengan WPC (Wonder Process Craft). Pemacu aci telah digantikan dengan rantai. Itu sahaja untuk adat kecuali turbo. Angka 580ps yang luar biasa itu tidak dihasilkan oleh penalaan mekanikal, tetapi sistem turbo. Botol NOS dipasang di sebelah kiri bukan untuk rangsangan, tetapi untuk penukar udara. Ia juga membantu basikal mengekalkan turbin keseimbangan beratnya di sebelah kanan. Stok V-MAX untuk pasaran Jepun mempunyai 151ps (200ps untuk model eksport). tetapi walaupun berdasarkan 200ps, Walaupun dengan model eksport 200ps, kuasa V-MAX ini mempunyai hampir tiga kali ganda. Perkara yang paling mengejutkan ialah ketahanan enjin itu sendiri. Enjin terpaksa mengeluarkan kuasa kira-kira tiga kali ganda berbanding enjin stok, namun ia boleh bertahan. Selepas ujian tunggangan, bolt stud tidak diregangkan, dan hanya gasket pada silinder belakang sebelah kanan telah terkeluar. Kerangka mesti menjadi salah satu faktor utama kerana ia mengelilingi enjin dengan kuat, termasuk kepala silinder. Daya kilas adalah sedemikian rupa sehingga tayar terkeluar dari roda pada dinamometer casis, tetapi kawalan itu sendiri masih boleh dilakukan. Casis hampir ada stok kecuali lengan hayun yang lebih panjang.

Pegang

ESPER_VMAX_04.jpg

Kawasan kokpit juga berdasarkan stok, dan di sebelah kiri tolok stok di tengah kokpit ialah pengawal rangsangan Trust GREedy, Profec.

ESPER_VMAX_05.jpg

Silinder induk kiri dan kanan ialah jejari Brembo, dan peredam stereng telah digunakan sebagai peredam tuil(?) di sebelah kiri bar hendal.

Kerja badan

ESPER_VMAX_03.jpg

Apabila diteliti lebih dekat, tudung bikini adalah satu-satunya perkara yang ketara, dan penampilannya juga boleh dikenali sebagai model lewat stok (versi 2008-2017, 1700cc).

ESPER_VMAX_06.jpg

Penutup tangki adalah stok dan dicat biru. Paip yang menuju ke intercooler boleh dilihat di bahagian sudu udara.

ESPER_VMAX_07.jpg

Tempat duduk, penutup sisi dan penutup ekor juga adalah stok. Kejap telah dipindahkan dari spatbor belakang ke sisi penutup ekor.

Enjin

ESPER_VMAX_09.jpg

Intercooler kiri dan kanan, yang menyejukkan udara masukan supercharged untuk meningkatkan kecekapan pengisian, mempunyai paip berdiameter kecil untuk had atas 580ps, dan menukar kepada diameter yang lebih besar akan membolehkan lebih banyak kuasa kuda.

Casis

ESPER_VMAX_10.jpg

Pengalih udara (dibuat oleh Pingel), ruji perlumbaan seret, dipasang. Botol NOS di bahagian kiri belakang digunakan semasa perlumbaan seret.

ESPER_VMAX_11.jpg

Basikal ini mempunyai roda depan dan belakang 17 inci dengan aluminium 6 jejari (saiz 3.50-17/6.00-17). Bahagian hadapan mempunyai kit menurunkan Prestasi Brock untuk menurunkan ketinggian tunggangan untuk perlumbaan seret. Angkup 6 omboh kekal sebagai stok, dan cakera brek PLUSμ telah diganti dengan.

ESPER_VMAX_12.jpg

Lengan hayun dibawa dari motosikal lain dan telah dipanjangkan. Dalam sistem pemacu, aci pemacu telah digantikan dengan rantai pemacu 530.

Pengambilan & Ekzos

ESPER_VMAX_13.jpg

Unit turbin yang lebih besar diletakkan di tempat penyenyap biasanya berada. Unit optimum untuk sasaran anjakan dan kuasa ditemui, dan ia berfungsi dengan baik untuk mencapai 580ps (kenaikan: 2 kg/cm2). Di sini, udara segar dicas dan diedarkan ke intercooler di kedua-dua belah bahagian hadapan enjin. Ekzos yang digunakan untuk pengecasan lampau dilepaskan dari bawah unit turbin, tetapi tenaga lembap dan masih senyap. Angkup brek belakang dihasilkan oleh Beringer.

Galeri

ESPER_VMAX_01.jpgESPER_VMAX_02.jpgESPER_VMAX_03.jpg
ESPER_VMAX_04.jpgESPER_VMAX_05.jpgESPER_VMAX_06.jpg
ESPER_VMAX_07.jpgESPER_VMAX_08.jpgESPER_VMAX_09.jpg
ESPER_VMAX_10.jpgESPER_VMAX_11.jpgESPER_VMAX_12.jpg
ESPER_VMAX_13.jpg

Spesifikasi

PartDetails
EngineESRER Original Low Compression Piston
CP CARRILLO Connecting Rod
PINGEL Electric Shifter Kit
FrameESRER Swingarm (One-off)
BrakeBrembo 14RCS Radial Brake Master Cylinder
WheelsBrock’s Performance Lowering Kit
Drive SystemESPER Original Chain Drive Modification
Handle / SteeringBrembo 14RCS Radial Clutch Master Cylinder
OHLINS Steering Damper
TRUST GReddy Profec Boost Controller
BodyworksNAPS BLUSTER II Bikini Cowl
Copied title and URL