Berikut ialah siri asal “JCC” singkatan untuk “Japan Custom culture” yang ditulis oleh Webike Japan. Tidak dinafikan bahawa Jepun mempunyai salah satu alat ganti tersuai terbaik dan unik serta budayanya dalam industri motosikal, tetapi halangan bahasa telah menyebabkan penutupan budaya motosikal JDM ke luar Jepun. Melalui kandungan JCC ini, kami mempersembahkan kepada anda basikal tersuai dan mod yang unik oleh pengrajin dan peminat profesional yang tidak dapat berhenti mencintai motosikal.
V-MAX Custom by ESPER
580ps dan tork 40kg-m bukanlah jenis angka yang anda jangkakan untuk ditemui dalam motosikal. Ini ialah Yamaha VMAX Custom oleh ESPER. Ramai daripada anda mungkin berfikir bahawa Yamaha VMAX tersuai ini akan mempunyai beberapa bahagian yang gila, tetapi jawapan daripada pembina adalah agak mudah.
Bahagian dalam enjin telah digantikan dengan rod penyambung CARILLO, omboh mampatan rendah untuk turbo, gasket kepala asal ESPER dan penggilap port. Semua bahagian dalaman yang lain dirawat dengan WPC (Wonder Process Craft). Pemacu aci telah digantikan dengan rantai. Itu sahaja untuk adat kecuali turbo. Angka 580ps yang luar biasa itu tidak dihasilkan oleh penalaan mekanikal, tetapi sistem turbo. Botol NOS dipasang di sebelah kiri bukan untuk rangsangan, tetapi untuk penukar udara. Ia juga membantu basikal mengekalkan turbin keseimbangan beratnya di sebelah kanan. Stok V-MAX untuk pasaran Jepun mempunyai 151ps (200ps untuk model eksport). tetapi walaupun berdasarkan 200ps, Walaupun dengan model eksport 200ps, kuasa V-MAX ini mempunyai hampir tiga kali ganda. Perkara yang paling mengejutkan ialah ketahanan enjin itu sendiri. Enjin terpaksa mengeluarkan kuasa kira-kira tiga kali ganda berbanding enjin stok, namun ia boleh bertahan. Selepas ujian tunggangan, bolt stud tidak diregangkan, dan hanya gasket pada silinder belakang sebelah kanan telah terkeluar. Kerangka mesti menjadi salah satu faktor utama kerana ia mengelilingi enjin dengan kuat, termasuk kepala silinder. Daya kilas adalah sedemikian rupa sehingga tayar terkeluar dari roda pada dinamometer casis, tetapi kawalan itu sendiri masih boleh dilakukan. Casis hampir ada stok kecuali lengan hayun yang lebih panjang.
Pegang
Kawasan kokpit juga berdasarkan stok, dan di sebelah kiri tolok stok di tengah kokpit ialah pengawal rangsangan Trust GREedy, Profec.
Silinder induk kiri dan kanan ialah jejari Brembo, dan peredam stereng telah digunakan sebagai peredam tuil(?) di sebelah kiri bar hendal.
Kerja badan
Apabila diteliti lebih dekat, tudung bikini adalah satu-satunya perkara yang ketara, dan penampilannya juga boleh dikenali sebagai model lewat stok (versi 2008-2017, 1700cc).
Penutup tangki adalah stok dan dicat biru. Paip yang menuju ke intercooler boleh dilihat di bahagian sudu udara.
Tempat duduk, penutup sisi dan penutup ekor juga adalah stok. Kejap telah dipindahkan dari spatbor belakang ke sisi penutup ekor.
Enjin
Intercooler kiri dan kanan, yang menyejukkan udara masukan supercharged untuk meningkatkan kecekapan pengisian, mempunyai paip berdiameter kecil untuk had atas 580ps, dan menukar kepada diameter yang lebih besar akan membolehkan lebih banyak kuasa kuda.
Casis
Pengalih udara (dibuat oleh Pingel), ruji perlumbaan seret, dipasang. Botol NOS di bahagian kiri belakang digunakan semasa perlumbaan seret.
Basikal ini mempunyai roda depan dan belakang 17 inci dengan aluminium 6 jejari (saiz 3.50-17/6.00-17). Bahagian hadapan mempunyai kit menurunkan Prestasi Brock untuk menurunkan ketinggian tunggangan untuk perlumbaan seret. Angkup 6 omboh kekal sebagai stok, dan cakera brek PLUSμ telah diganti dengan.
Lengan hayun dibawa dari motosikal lain dan telah dipanjangkan. Dalam sistem pemacu, aci pemacu telah digantikan dengan rantai pemacu 530.
Pengambilan & Ekzos
Unit turbin yang lebih besar diletakkan di tempat penyenyap biasanya berada. Unit optimum untuk sasaran anjakan dan kuasa ditemui, dan ia berfungsi dengan baik untuk mencapai 580ps (kenaikan: 2 kg/cm2). Di sini, udara segar dicas dan diedarkan ke intercooler di kedua-dua belah bahagian hadapan enjin. Ekzos yang digunakan untuk pengecasan lampau dilepaskan dari bawah unit turbin, tetapi tenaga lembap dan masih senyap. Angkup brek belakang dihasilkan oleh Beringer.
Galeri
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Spesifikasi
Part | Details |
---|---|
Engine | ESRER Original Low Compression Piston CP CARRILLO Connecting Rod PINGEL Electric Shifter Kit |
Frame | ESRER Swingarm (One-off) |
Brake | Brembo 14RCS Radial Brake Master Cylinder |
Wheels | Brock’s Performance Lowering Kit |
Drive System | ESPER Original Chain Drive Modification |
Handle / Steering | Brembo 14RCS Radial Clutch Master Cylinder OHLINS Steering Damper TRUST GReddy Profec Boost Controller |
Bodyworks | NAPS BLUSTER II Bikini Cowl |