Gasket bolt saliran (drain washer) sentiasa disyorkan untuk diganti apabila menukar minyak enjin. Gasket longkang memberikan prestasi pengedap dengan runtuh pada dirinya sendiri, tetapi bergantung pada keadaan enjin dan permukaan tempat duduk bolt dan jenis minyak yang digunakan, rembesan minyak mungkin berlaku dengan perlahan. Dalam kes sedemikian, menukar jenis gasket boleh menghentikan resapan minyak.
Minyak enjin yang mungkin bocor atau meresap walaupun benang tidak rosak

Apabila bolt saliran lembap dengan minyak enjin dan basah dengan minyak, walaupun tidak sampai ke tahap kebocoran, syak gasket saliran minyak yang rosak. Jika bolt longkang terhantuk pada permukaan berbatu semasa memandu kenderaan denai di jalan hutan, impaknya boleh menyebabkan keretakan pada kotak engkol, dan dalam kes sedemikian, ia bukan satu kerja mudah untuk menggantikan gasket. Di samping itu, tonjolan pada kotak engkol di hadapan bolt longkang minyak berfungsi sebagai pelindung untuk mengelakkan hentaman langsung daripada melantun batu semasa memandu.

Apabila minyak enjin meresap keluar walaupun selepas mengetatkan bolt saliran, bukan sahaja menggantikan gasket tetapi juga memeriksa keadaan bahagian sisi enjin dan permukaan tempat duduk mengetatkan bolt longkang. Jika gasket longkang mempunyai tabiat terlalu ketat dengan tork yang berlebihan, kotak engkol mungkin mempunyai tanda mengetatkan di sepanjang diameter luar gasket, dan minyak enjin mungkin meresap melalui tanda pengetatan.

Gasket (pencuci saliran) pada bolt saliran minyak ditentukan untuk diganti dengan yang baru selepas sekali digunakan. Ini kerana gasket hancur apabila bolt longkang diketatkan untuk memberikan prestasi pengedap. Lubang saliran minyak pada bahagian enjin dan permukaan tempat duduk bolt saliran dimesin dengan permukaan rata, tetapi ia tidak sempurna.
Gasket menghalang kebocoran minyak enjin dengan menyerap sedikit penyelewengan permukaan dan kecenderungan permukaan mengawan. Walau bagaimanapun, apabila bolt saliran diketatkan dan gasket dihancurkan, gasket yang dihancurkan akan mempunyai tabiat penghancuran yang mengikuti permukaan kotak engkol dan bolt longkang. Oleh itu, jika gasket yang dihancurkan digunakan semula, prestasi pengedap akan merosot, dan pada masa yang sama, kedudukan gasket berhubung dengan enjin dan bolt akan berubah, yang boleh menyebabkan resapan atau kebocoran minyak.
Terdapat dua jenis gasket longkang: satu adalah plat rata yang ditebuk dan satu lagi adalah jenis terlipat yang kompleks. Jenis kedua kadangkala dipanggil jenis penghancur, dan apabila bolt diketatkan, bahagian yang dilipat dihancurkan untuk meningkatkan prestasi pengedap. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja bolt dihancurkan, ia tidak boleh dihancurkan lagi, jadi berhati-hati mesti diambil apabila menggunakannya semula, kerana ia cenderung untuk diketatkan dengan lebih tork daripada kali pertama, yang boleh menyebabkan kerosakan pada skru.
Sebaliknya, gejala yang sering dilihat pada motosikal yang terhenti dan lama ialah minyak meresap keluar walaupun selepas menggantikan gasket dengan yang baru dan mengetatkan bolt longkang. Ini selalunya disebabkan oleh keadaan buruk permukaan tempat duduk bolt pada bahagian enjin, atau kerosakan pada benang daripada melekat dan menanggalkan bolt saliran berulang kali.
Jika benang betina pada bahagian enjin telah tercalar akibat kesilapan kerja, benang betina baru mesti dibuat dengan berundur, dsb. Walaupun tork pengetatan dikenakan pada bolt, benang mungkin rosak. Selain itu, jika bolt longkang bergegar semasa dipasang, sukar untuk menggunakan tork pengetatan yang mencukupi, yang boleh menyebabkan tekanan tidak mencukupi pada gasket, menyebabkan minyak meresap ke dalam kawasan sekitar bolt longkang.
Minyak enjin yang digunakan boleh menjejaskan kecenderungan untuk meresap atau bocor. Jika anda menggunakan 100% minyak sintetik dalam motosikal yang dihentikan, anda mungkin mendengar bahawa resapan daripada pengedap dan gasket cenderung berlaku dengan lebih mudah. Kebolehtelapan yang tinggi itu sendiri adalah kekuatan yang membolehkan filem minyak dikekalkan walaupun di kawasan yang mempunyai kelegaan kecil, tetapi pada motosikal yang dihentikan, ini boleh menyebabkan resapan minyak.
Sesetengah minyak sintetik juga mengandungi bahan-bahan yang boleh menyebabkan pengedap minyak dan gasket lama membengkak dan mengecut, yang boleh menyebabkan resapan, tetapi ia juga boleh mengalir keluar dari gasket longkang melalui benang di mana celah telah meningkat.
Perkara 2: Jika bolt longkang dipasang berulang kali dan dikeluarkan atau diketatkan dengan daya kilas yang berlebihan, benang betina pada bahagian enjin mungkin rosak, menyebabkan minyak mudah meresap keluar.

Gasket bolt longkang yang dibuat oleh Daytona ini menggunakan lapisan hitam salutan anti-stick pada permukaan untuk mengelakkan pedih, sebatian bebas asbestos di bawahnya dan plat aluminium sebagai bahan teras di bawahnya. Tindak balas kepada alat apabila mengetatkan adalah lebih lembut daripada gasket aluminium atau tembaga, dan anda boleh merasakan bahagian salutan dihancurkan.

Gasket Daytona dijual dalam dua spesifikasi: 3 pek dan 10 pek. Diameter dalam = 4 saiz untuk diameter bolt longkang M8, M10, M12 dan M14.

Bolt saliran ini menggunakan gasket tembaga selepas pasaran yang lebih kecil daripada gasket OEM dengan diameter luar 22 mm. Menggunakan O.D yang lebih kecil. saiz daripada gasket kilang boleh menyebabkan ia terpotong ke permukaan tempat duduk di bahagian enjin dan menyebabkan calar. Diameter luar gasket Daytona ialah 21mm, iaitu saiz yang sama dengan gasket kilang.
Bahan gasket rata standard adalah tembaga atau aluminium, yang cukup lembut untuk mengikut bentuk permukaan permukaan mengawan.
Gasket bolt saliran Daytona yang diperkenalkan di sini diperbuat daripada tiga lapisan bahan aluminium dengan kompaun bebas asbestos dan salutan antistick, dan mempunyai dua lapisan yang lebih lembut daripada logam dan melekat pada permukaan enjin dan bolt longkang untuk memberikan prestasi pengedap yang tinggi dengan mengikuti yang tidak rata permukaan. Ini adalah ciri produk ini. Selain itu, Daytona juga menjual gasket longkang bersalut getah, yang kedua-duanya telah diterima baik kerana keberkesanannya dalam menghalang resapan minyak daripada enjin kenderaan yang dihentikan dan yang lebih tua.
Gasket tiga lapisan datang dalam empat saiz untuk M8, M10, M12 dan M14, dan boleh digunakan bukan sahaja untuk motosikal tetapi juga untuk bolt longkang minyak kereta jika diameter bolt longkang sepadan. Walaupun gasket longkang jenis salutan pada asalnya dipopularkan untuk kegunaan automotif, ramai orang menggunakannya untuk kegunaan automotif kerana ia boleh didapati di kedai aksesori motosikal.
Gasket longkang minyak adalah bahagian yang murah, walaupun jenis bersalut, pada harga kurang daripada 1.5 USD setiap keping. Sebaliknya, kos pembaikan untuk merosakkan benang betina dengan mengetatkan bolt longkang yang berlebihan dengan tork yang berlebihan untuk menghentikan resapan jauh melebihi kos gasket. Walaupun resapan mungkin tidak berlaku sama sekali tidak kira berapa kali gasket digunakan, terdapat risiko merosakkan benang dengan berulang kali mengetatkan gasket kepada tork yang tinggi tanpa disedari, kerana gasket kehilangan tindak balas penghancurannya.
Gasket jenis salutan berkesan dalam menghalang resapan minyak halus dari bolt saliran minyak, dan juga berkesan untuk menghalang kerja tambahan semasa penukaran minyak enjin, bahagian paling asas dalam penyelenggaraan motosikal. Sama ada anda bernasib baik menggunakan bolt yang sama dan tidak mengalami resapan atau kebocoran, atau sama ada anda telah mengelap minyak dengan kain setiap kali anda mendapati minyak yang meresap keluar perlahan-lahan, kami mengesyorkan agar anda menggunakan gasket baharu. yang sepadan dengan saiz bolt longkang pada motosikal anda.
- Perkara 1: Gasket yang disalut pada bahan logam mengikuti dan mengelak walaupun permukaan bahagian yang diketatkan tidak rata.
Perkara 2: Apabila menggunakan bolt saliran selepas pasaran, beli saiz yang sepadan dengan diameter benang bolt longkang.