Berikut ialah siri asal “JCC” singkatan untuk “Japan Custom culture” yang ditulis oleh Webike Japan. Tidak dinafikan bahawa Jepun mempunyai salah satu alat ganti tersuai terbaik dan unik serta budayanya dalam industri motosikal, tetapi halangan bahasa telah menyebabkan penutupan budaya motosikal JDM ke luar Jepun. Melalui kandungan JCC ini, kami mempersembahkan kepada anda basikal tersuai dan mod yang unik oleh pengrajin dan peminat profesional yang tidak dapat berhenti menyayangi motosikal.
Siri CB-F telah lama popular kerana pengaruh mesin juara Freddie Spencer apabila dia memenangi perlumbaan 200 batu Daytona, serta manga dan media lain. Berdasarkan CB1100F, model utama dan anjakan terbesar bagi siri ini, ialah RCM-525, mesin tersuai lengkap yang dihasilkan oleh Sanctuary. Siri CB-F pada asalnya dihasilkan pada akhir 70-an dan 80-an, malah model terakhir adalah model vintaj yang sudah berusia lebih 30 tahun. RCM Kumpulan Sanctuary ialah pelan tersuai yang bertujuan untuk memulihkan bekas model perdana kepada kegemilangan dahulu dengan memberikan mereka prestasi tunggangan moden. Oleh itu, apabila membina mesin tersuai, bahagian dalam enjin juga perlu dibina semula sepenuhnya, tetapi ini amat sukar untuk dilakukan sekaligus kerana kesukaran mendapatkan bahagian yang diperlukan.
Oleh itu, selepas bertahun-tahun dengan sabar mencari alat ganti baharu, secara literal dari seluruh dunia, mesin ini dibina. Enjin itu kemudiannya dibaik pulih menggunakan alat ganti repro, yang semakin popular sejak beberapa tahun kebelakangan ini, untuk mengembalikannya kepada keadaan sempurna. Pada masa baik pulih, anjakan omboh dinaikkan kepada 1,123 liter menggunakan omboh Wossner, dan aci engkol diimbangi secara dinamik dan jurnal dilap untuk meningkatkan lagi output kuasa. Karburator Yoshimura TMR-MJN dan ekzos Nitro Racing juga digunakan untuk mencapai ciri pengendalian yang berkuasa dan mudah untuk kegunaan jalanan. Kurungan arca dan lengan hayun digunakan untuk mencipta postur badan yang sesuai untuk suspensi hadapan dan belakang 17 inci, dan kejutan Ohlins dan roda aluminium palsu daripada OZ Racing turut digunakan. Alat ganti ini adalah produk kelas pertama yang boleh digunakan dalam kancah perlumbaan, dan Kepakaran Sanctury juga telah dimasukkan untuk memudahkan penunggang digunakan dalam semua situasi.
Enjin
Enjin itu telah dibaik pulih dan ditala menggunakan alat ganti baharu yang dikumpulkan dari seluruh dunia untuk jangka masa yang panjang, serta alat ganti CB-F repro, yang telah menjadi sangat popular pada masa kini. Walau bagaimanapun, hasil daripada usaha besar yang dilakukan dalam projek ini, pasukan merasakan bahawa adalah sangat sukar untuk menghasilkan RCM jenis CB-F pada masa hadapan. Terdapat perasaan kuat bahawa motosikal ini mungkin merupakan siri CB-F RCM terakhir yang Sanctuary akan dapat hasilkan.
Casis
Kawasan hadapan dibina dengan bahagian bertaraf dunia seperti perkhemahan 4 pasu jejari Brembo, pemutar cakera konsep Sunstar RCM, dan roda aluminium GASS RS-A tempaan oleh OZ Racing. Konfigurasi ini dijangka memberikan kebolehpercayaan dan prestasi yang tinggi pada dimensi yang tinggi.
Sanctuary kini menawarkan pakej E x M (Mod Pertukaran), yang termasuk garpu hadapan tegak (atau terbalik) Ohlins, spatbor hadapan, kurungan siling dan penyokong caliper, yang kesemuanya merupakan bahagian penting apabila menggantikan garpu hadapan.
Langkah itu adalah produk Nitro Racing. Reka bentuk ringkas dan galas terbina dalam di bahagian yang bergerak memastikan kebolehkendalian yang tinggi. Ia juga sangat tegar dan boleh mengendalikan selekoh di bawah beban lebih daripada secukupnya.
Sistem brek belakang ialah gabungan pemutar cakera Sunstar Φ250mm dan angkup 2 periuk Brembo, yang menyediakan bunga yang lebih besar dan kawalan yang lebih baik. Gabungan itu mesti patut diketahui, walaupun ia adalah gaya tunggangan lama di mana brek belakang tidak digunakan di selekoh.
Hentakan belakang Ohlins ialah siri garisan hitam. Suspensi hitam dipilih untuk menekankan warna merah badan basikal. Sudah tentu, tiada aduan mengenai prestasi.
Swingarm adalah daripada produk SCULPTURE. Ini adalah instrumen ketepatan yang memerlukan saiz dan ketegaran optimum untuk setiap motosikal. Ini dibuat khas untuk siri CB-F untuk memastikan postur badan yang betul. Terdapat juga penstabil dan pelaras rantai hanya untuk RCM telah dipasang.
Pengambilan & Ekzos
Sistem ekzos adalah titanium Nitro Racing yang dibuat oleh proses Weldcraft. Sistem ekzos dibentangkan berhampiran dengan enjin, tetapi untuk mengelakkan paip daripada runtuh walaupun pada sudut yang curam, paip ekzos dipotong dalam bulatan dan dikimpal bersama. Tanda kimpalan yang unik juga cantik.
Kerja badan
Ciri ikonik siri CB-F ialah lampu depan, hon dan kedudukan penunjuk. Ramai pemilik berkemungkinan mengekalkan ini sebagai stok. Penunjuk telah ditukar kepada yang lebih kecil, tetapi kedudukannya telah ditetapkan dengan berhati-hati agar tidak merosakkan suasana siri CB-F. Ini adalah jenis perhatian terhadap perincian yang dimasukkan ke dalam penyesuaian mesin Sanctuary.
Meter dipasang pada kurungan SCULPTURE dengan perhatian yang teliti terhadap kedudukannya. Meter stok baharu telah pun dihentikan, yang merupakan salah satu bahagian yang paling sukar dicari dalam keadaan baik.
Pegang
Tuas Penerbangan Konsep RCM yang dipasang pada induk pam jejari Brembo dihasilkan dan dijual oleh Dirt Freak, sebuah syarikat ZETA, dan ia mempunyai lubang untuk menghalang tuil brek daripada ditolak oleh tekanan angin pada kelajuan tinggi melebihi 300km/j. Seluruh permukaan 360° dimesin dan disiapkan dengan rasa berkualiti tinggi.
Galeri
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Spesifikasi
Part | Details |
---|---|
Engine | Wossner High Performance Forged Piston Kit (with Gasket) |
Carb / Intake | YOSHIMURA MIKUNI TMR-MJN38 Carburetor |
Exhaust | NITRO RACING 4in1 Weldcraft Titanium 3D EX Exhaust |
Frame | SCULPTURE Bracket SCULPTURE Swingarm |
Brake | Brembo Radial P4 Caliper SUNSTAR RCM Concept Front Disc Rotors Brembo Radial Pump ZETA Brake Lever Allegri Steel Flex Brake Hose Brembo P2 Caliper SUNSTAR Rear Disc Rotors Φ250mm |
Wheels | OZ Racing GASS RS-A 3.50-17/6.00-17 |
Suspension | OHLINS Front Fork OHLINS Rear Shock Black Line Series |
Steps | NITRO RACING Pillion Step Bracket Kit |
Handle / Steering | POSH Handlebars |
Oil Cooler | EARLS Straight Oil Cooler Full System |
Electrical | AS Uotani SPII Full Power Kit |
Tentang Sanctuary
SANCTUARY ialah pembina tersuai yang kepakarannya terletak pada motosikal vintaj seperti Z1, Ninja dan KATANA. Mereka menjual alat ganti khas yang lahir daripada percubaan dan kesilapan yang dibuat oleh pemasangan dan ujian berulang mekanik.