Berikut ialah siri asal “JCC” singkatan untuk “Japan Custom culture” yang ditulis oleh Webike Japan. Tidak dinafikan bahawa Jepun mempunyai salah satu alat ganti tersuai terbaik dan unik serta budayanya dalam industri motosikal, tetapi halangan bahasa telah menyebabkan penutupan budaya motosikal JDM ke luar Jepun. Melalui kandungan JCC ini, kami mempersembahkan kepada anda basikal tersuai dan mod yang unik oleh pengrajin dan peminat profesional yang tidak dapat berhenti menyayangi motosikal.
MT-10 Custom by TG-RUN
Yamaha MT-10 telah disesuaikan oleh Technical Garage RUN (TG-RUN) sebagai salah satu model lengkapnya yang dinaik taraf. Berdasarkan warna hitam bingkai dan enjin, aksen warna kuning dan emas garpu hadapan dan hentakan belakang OHLINS digunakan.
Pemasangan roda aluminium tempaan Marchesini dan angkup Brembo di bahagian hadapan dan belakang juga merupakan sebahagian daripada menu naik taraf, tetapi ia juga menjadikan basikal lebih ringan dan membolehkan basikal telanjang liter moden untuk dikendalikan seperti basikal kelas menengah. Suspensi OHLINS mempunyai jumlah ketegasan yang betul tanpa terlalu lembut, walaupun apabila penunggang mengangkanginya. Oleh kerana pemilik terutamanya menggunakan basikal untuk menunggang bandar, dia mahu membuat setiap bahagian basikal itu bergerak dengan cara yang baik dan berkualiti tinggi. Sebab itu TG-RUN menggunakan kaliper BREMBO dan suspensi OHLINS.
Pegang
Tuas klac telah digantikan dengan tuil penerbangan ZETA, dan silinder induk hadapan ialah BREMBO. Kebolehkendalian dan sentuhan juga telah dipertingkatkan.
Enjin
Enjin 4-silinder selari 999cc, suntikan bahan api, dan rangka kekal sebagai stok. Peluncur bingkai K-FACTORY, penutup enjin GB Racing, dan pelindung teras radiator/penyejuk minyak ECHING FACTORY dipasang. Sistem ekzos ialah Ekzos Slip-on Akrapovic.
Chasis
Di bawah topeng hadapan yang tersendiri, peredam stereng OHLINS ditambah.
Pemegang plat lesen gaya kit penghapus fender dengan logo siri MT dan nama model di sisi plat ialah aksesori stok.
Set belakang aluminium yang dimesin adalah yang asli oleh TG-RUN. Ia dioptimumkan untuk kemudahan operasi dan kedudukan.
Ohlins menyediakan garpu hadapan dan kejutan belakang. Brek hadapan digantikan dengan angkup perlumbaan Brembo 2PC dan cakera brek dikembangkan Sunstar Works. Kualiti sentuhan dipertingkatkan, dan kuasa brek diperkukuh. Fender hadapan karbon adalah oleh Magical Racing.
Brek belakang dan swingarm aluminium adalah stok Mt-10. Fender belakang juga diperbuat daripada gentian karbon oleh Magical Racing. Ia menjadikan basikal itu kelihatan agresif dan ringan.
Tayar hadapan dan belakang ialah 3.50-17/6.00-17 MARCHESINI aluminium tempaan 7 jejari M7RS Genesis. Tayarnya ialah Bridgestone S22.
Galeri
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Spesifikasi
Part | Details |
---|---|
Engine | K-FACTORY Engine Slider GBRacing Engine Cover Set ETCHING FACTORY Radiator & Oil Cooler Guard Set |
Exhaust | AKRAPOVIC JMCA Spec Slip-on Line Exhaust |
Brake | BREMBO Racing Radial Brake Master Cylinder (19×18) DIRT FREAK ZETA Flight Clutch Lever BREMBO Radial Mount 2 Pieces Caliper P4 30/34 108mm SUNSTAR WORKS EXPAND Front Disc Rotor |
Wheels | MARCHESINI Forged Aluminum Wheel M7RS Genesi |
Suspension | OHLINS Upside Down Front Fork FG R&T 200 OHLINS Rear Suspension TTX-GP 2018 |
Steps | TG-RUN Riding Rearsets Kit |
Handle / Steering | OHLINS Steering Damper |
Bodyworks | Magical Racing Front Fender Magical Racing Rear Fender |