Yamaha XJR1300 Custom by Samurai Garage

Customized Motorcycle

Berikut ialah siri asal “JCC” singkatan untuk “Japan Custom culture” yang ditulis oleh Webike Japan. Tidak dinafikan bahawa Jepun mempunyai salah satu alat ganti tersuai terbaik dan unik serta budayanya dalam industri motosikal, tetapi halangan bahasa telah menyebabkan penutupan budaya motosikal JDM ke luar Jepun. Melalui kandungan JCC ini, kami mempersembahkan kepada anda basikal tersuai dan mod yang unik oleh pengrajin dan peminat profesional yang tidak dapat berhenti menyayangi motosikal.

Samurai Garage’s XJR1300

XJR1300, yang diumumkan secara malangnya telah dihentikan pada 2017, kini merupakan jentera berkuasa enjin empat silinder sebaris penyejuk udara terakhir Yamaha, dan ia terus bersinar. Walau bagaimanapun, ia juga benar bahawa ia tidak mendapat banyak momentum dalam dunia penyesuaian. “Model terakhir XJR1300 adalah basikal yang hebat, dan saya fikir ia adalah mesin yang lengkap”, kata Kazuki Ishizaka, presiden Samurai Garage, yang pakar dalam penyesuaian GPZ900R dan model Kawasaki yang lain, telah memberi tumpuan kepada XJR1300. berpotensi sebagai mesin asas untuk penyesuaian. Ishizaka memperoleh basikal itu sebagai kenderaan peribadinya dan telah mengusahakannya sejak itu. Dia berpendapat XJR1300 mempunyai tahap kesempurnaan yang tinggi dalam bentuk stoknya. Itulah sebabnya ia terlalu anggun dan tidak begitu menarik.

Idea En. Ishizaka adalah untuk menggunakan potensi badan kenderaan untuk menyerlahkan keseronokan menunggang. Suspensi telah dikeraskan dan ketinggian tunggangan belakang dinaikkan, dan dimensi lain telah diperbaharui. Kedudukan tunggangan juga telah disemak sepenuhnya. Pengubahsuaian ini telah menghasilkan casis yang membolehkan penunggang menikmati mengendalikan mesin secara aktif, dan bukannya membiarkan basikal melakukan kerja untuk mereka. Encik Ishizaka berkata, “Saya ingin memberikannya rasa menunggang yang pelik,” dan boleh dikatakan bahawa dia telah berjaya mencapai matlamat ini. Bahagian luar monoton yang elegan juga segar. Skema warna dipilih dengan berhati-hati, dan penampilan luar yang luar biasa juga patut diberi perhatian.

Engine

Penutup kepala silinder dicat dengan cat kristal kelabu. Dengan mengehadkan bilangan warna dan menyatukan skema warna, tekstur mesin boleh dipertingkatkan. Menukar imej mesin dengan warna adalah salah satu konsep mesin ini.

Penyejuk minyak ialah jenis bulat PLOT, menggunakan kit untuk XJR1300, tetapi kelengkapan dan hos ditukar kepada bahagian hitam dan perak untuk menyatukan bahagian dan warna keseluruhan.

Chassis

Garpu hadapan Nitron yang bergaya dengan tiub luar perak dan bahagian bawah garpu hitam dibuat oleh perkhidmatan pesanan warna Samurai Garage. Warna lain juga ada. Kit warna roda khas tersedia untuk pemasangan bolt-on.

Silinder induk brek hadapan ialah Gale Speed. Tangki takungan ditukar kepada produk aluminium mesin Rizoma. Mesin kelihatan berbeza hanya dengan menukar tangki takungan.

Angkup brek hadapan adalah jenis Brembo 484, dan pemutar adalah Sunstar Premium Racing ø320mm. Sistem ini menyediakan kuasa berhenti yang sangat baik serta kebolehkawalan.

Brek belakang kini mempunyai stok dengan kaliper stok. Hanya pemutar digantikan dengan pemutar Gale Speed. Prestasi brek boleh dipertingkatkan dengan menukar komponen individu, bukan dengan menukar keseluruhan sistem.

Hentakan belakang adalah berdasarkan Nitron’s Stealth Twin, diubah suai oleh perkhidmatan pesanan warna Samurai Garage. Dengan menukar beberapa bahagian kepada perak, imej telah berubah secara mendadak.

Roda aluminium palsu Piega dari O-Z Racing dipasang. Warna putih telah disiapkan dengan kot RX untuk dipadankan dengan mesin ini. Saiz rantai telah dikecilkan kepada 520 untuk mengurangkan kehilangan geseran.

Bodyworks

Penutup tangki diperbuat daripada aluminium dimesin oleh Rizoma, sebuah syarikat yang dikendalikan oleh Samurai Garage. Kunci khas disertakan untuk membuka dan menutup penutup, yang jarang berlaku untuk produk luaran, walaupun ia adalah jenis yang mudah. Boleh dipasang pada banyak kenderaan Yamaha.

Tempat duduk itu ialah tempat duduk asal “Dashing” Samurai Garage. Ia dibentuk untuk meningkatkan prestasi pegangan. Permukaan tempat duduk dinaikkan, tetapi sudut tempat duduk telah dikurangkan untuk menambah baik ruang kaki. Penggunaan urethane khas mengurangkan keletihan semasa pemanduan jarak jauh.

Kit fender dalam ini secara mendadak meningkatkan kapasiti ruang petak aksesori bawah tempat duduk kecil XJR1300.

Electrical

Blinkers diimport dan dijual oleh Samurai Garage, TRAF-X (Trafix) Itali. Kelip LED ini bersaiz padat dan tidak mengganggu penggayaan, tetapi sangat tahan lama dan kalis air.

Gallery

Spesifikasi

PartDetails
ExhaustNOJIMA FASARM R Titanium V Full Exhaust System
BrakeBrembo CNC Radial Mount Brake Caliper Kit 108mm .484 Left & Right Set
SUNSTAR PREMIUM RACING Front Disc Rotor
GALESPEED Brake Master Cylinder
GALESPEED Rear Disc Rotor
WheelsOZ Racing OZ-5S PIEGA Forged Aluminum Wheel
SuspensionNITRON Front Fork (Samurai Garage Special Order)
NITRON Rear Shock (Samurai Garage Special Order)
Oil CoolerPLOT Round Oil Cooler System
BodyworksSamurai Garage Original Seat
Samurai Garage Inner Fender Kit
RIZOMA Fuel Tank Cap
ElectricalRAPiD BIKE RAPiD BIKE-EASY Kit

Mengenai Samurai Garage

Di Samurai Garage, sebagai tambahan kepada operasi kedai motosikal am (jualan basikal baharu dan terpakai, pemeriksaan kenderaan, pembaikan), kami juga menumpukan pada penyesuaian motosikal (gantungan luaran, roda, teksi, dll.).