Honda CB750F Custom by Yasuda Trading

Customized Motorcycle

Berikut ialah siri asal “JCC” singkatan untuk “Japan Custom culture” yang ditulis oleh Webike Japan. Tidak dinafikan bahawa Jepun mempunyai salah satu alat ganti tersuai terbaik dan unik serta budayanya dalam industri motosikal, tetapi halangan bahasa telah menyebabkan penutupan budaya motosikal JDM ke luar Jepun. Melalui kandungan JCC ini, kami mempersembahkan kepada anda basikal tersuai dan mod yang unik oleh pengrajin dan peminat profesional yang tidak dapat berhenti menyayangi motosikal.

CB750F Custom by Yasuda Trading

Motosikal ini serta-merta dikenali sebagai CB750FC 1982 daripada warna putih dan merah serta tayar Boomerang Comstar. Basikal itu rosak sepenuhnya selepas diabaikan untuk masa yang lama, dan ia tertakluk kepada pemulihan. Ramai penunggang CB-F menyukai gaya stok ini.

Bahagian paling penting dalam menunggang dan terus menunggang basikal ini mulai sekarang ialah casis, seperti brek dan suspensi. Di sinilah mereka perlu bersih dan berfungsi dengan baik. Permukaan anod pada roda stok tidak pernah membenarkan sebarang cara untuk membersihkan, kecuali untuk menggilap perlahan-lahan, apabila ia menjadi kotor. Satu-satunya perkara yang perlu dilakukan ialah menjaganya secara berkala supaya ia tidak merosot. Untuk brek, terdapat juga kemungkinan untuk membersihkan atau menggantikan silinder induk dan angkup. Angkup khususnya boleh dibaik pulih dan dicat semula, seperti dalam basikal ini, atau anda boleh memilih untuk mendapatkan cakera brek OEM yang dibuat oleh SUNSTAR. Sebab mengapa Yasuda Trading memulihkan motosikal ini adalah kerana mereka ingin mengetahui jenis kemerosotan yang berlaku dan bagaimana ia boleh dipulihkan. Talian brek mempunyai jaringan tahan karat, dan hentakan belakang telah digantikan dengan hentakan YSS, menggabungkan kaedah yang telah muncul dalam tempoh 40 tahun sejak pengeluaran untuk meningkatkan prestasi sambil kelihatan seperti tidak diubah suai. Perkara yang sama berlaku untuk tayar, yang juga digunakan pada model semasa. Adalah penting untuk mengesan kemerosotan di kawasan yang boleh dilakukan lebih awal dan mengawal perkembangan kemerosotan di kawasan yang tidak mungkin atau sukar untuk dilakukan. Dengan menambah bilangan kawasan yang boleh diservis dengan selamat dengan cara ini, motosikal dapat disimpan dalam keadaan baik untuk jangka masa yang lebih lama.

Pegang

Meter adalah bahagian OEM dari spesifikasi Jepun CB750F. Jambatan atas telah ditukar kepada bar hendal oleh “Kit Bar Hendal CB-F/R 39,” dihasilkan bersama oleh TTR Motors, Craft dan Yasuda Shokai, yang kesemuanya mempunyai pengetahuan luas tentang CB-F. Hendal ialah aluminium Jalan Φ22.2 (sederhana) dibuat oleh AKTIF, dan suis kiri dan kanan serta induk hadapan dipulihkan daripada stok CB750F. Garpu hadapan diletakkan sedikit ke luar.

Kerja badan

Tempat duduk akan dilapisi semula dalam kulit berdasarkan stok, dan buih dalaman akan ditukar kepada bentuk yang selesa. Bahagian luar juga telah disesuaikan semula menggunakan corak stok.

Enjin

Ia telah disimpan di dalam rumah untuk masa yang lama, selain dipulihkan jika perlu. Enjin kekal dalam stok, dan keadaannya baik, jadi ia hanya boleh digunakan untuk menghilangkan karat luaran. Karburator telah dibersihkan dan dibaik pulih, dan bingkai telah berkarat, dibersihkan dan dicat semula. Ekzos yang berkarat boleh dipulihkan tetapi diganti dengan tiub keluli pendek.

Chasis

Garpu hadapan stok CB750FC Φ39mm telah dirombak secara dalaman selepas mengeluarkan karat dari tiub dalam dan memeriksa selekoh. Stok terapung angkup brek hadapan 2-omboh telah dibersihkan, dan garisan brek disalut dengan jaring keluli tahan karat dan hitam.

Hentakan belakang adalah siri YSS Z, yang memberikan prestasi moden dengan penampilan dari tahun 1980-an. Lengan ayun juga menggunakan paip bulat stok yang dicat semula. Angkup 2 omboh terapung dan Φ272mm yang sama (cakera dalam mempunyai offset dan bentuk berbeza) cakera brek yang digunakan pada bahagian hadapan adalah kedua-duanya stok.

Tayar Boomerang Comstar bersaiz 2.15-18/3.00-18 depan dan belakang kekal sebagai stok FC dan digilap ringan. Rearset juga adalah stok dan digilap seperti bahagian lain.

Galeri

Spesifikasi

PartDetails
ExhaustMIZUNO MOTOR [Xess] 3D Bent Merging Short Exhaust For CB750F
SuspensionYSS SPORTS LINE Rear Twin Shock [Z Series] Z362
Handle / SteeringACTIVE ROAD Aluminum Handlebar Medium Type
Yasuda Trading CB-F/R Handlebar Kit