Ducati Panigale V4R 2023 240.5 hp dilancarkan tahun depan

Motorcycle & Industry

Kejohanan Dunia Superbike FIM 2022 telah memasuki peringkat akhir dan musim 2023 baru sahaja bermula. Pemandu dan anak kapal mula memperincikan rancangan mereka. Pengeluar yang telah mendarat di WSBK mula memperkenalkan model baharu atau apa jua penambahbaikan kepada pelumba motosikal utama mereka untuk musim depan.Tidak terkecuali Ducati. Pengeluar asal Borgo Panigale di Bologna, Itali, melancarkan Ducati Panigale V4 R tahun depan (2023). Banyak kemas kini oleh juruteknik Ducati merujuk kepada apa yang sudah ada pada motosikal itu, yang kini menjadi pencabar. Pesaing kuat untuk Dunia WSBK Kejohanan

ducati-panigale-v4-r-2023-1

1. Prestasi mengagumkan daripada enjin Desmosedici Stradale R Panigale V4 R adalah berdasarkan enjin 998 cc terkini daripada Desmosedici Stradale R, yang mempunyai putaran aci engkol maksimum 16,500 rpm dalam gear keenam (16,000 rpm dengan nisbah berubah-ubah), dan Memancarkan ke atas kepada 218 hp pada 15,500 rpm, Desmosedici Stradale R terbaru telah mengurangkan prestasi berbanding pendahulunya disebabkan oleh had manifold ekzos (ekzos), yang tertakluk kepada piawaian pensijilan Euro 5. Menggunakan paip ekzos perlumbaan khas dan sedikit diubah suai kepada putaran nisbah enjin dan gear, Desmosedici Stradale R terbaru mampu menghasilkan 237 hp, atau 3 hp lebih daripada pendahulunya.

 

2. Khas 3 hp untuk versi perlumbaan kerana banyak perubahan. Pembangunan enjin untuk Panigale V4 R 2023 turut melibatkan pengeluaran minyak khusus. Kecekapan minyak baharu ini menjamin pengurangan geseran mekanikal sehingga 10%, yang meningkatkan kuasa sehingga 3.5 hp, yang boleh ditingkatkan kepada +4.5 hp dengan pengehad. Formulasi minyak ini berasaskan bahan tambahan yang biasa digunakan dalam motor lumba. Khusus untuk motor rpm (rpm) tinggi dengan klac kering Dalam MotoGP dan WSBK, bahan tambahan boleh digunakan dalam enjin motor untuk mengatasi masalah transmisi tork dalam klac basah.

2023_panigale_v4r_3

Komposisi kimia dalam bahan tambahan ini ditambah kepada minyak asas dengan peratusan dan jumlah tertentu untuk mencapai keseimbangan antara prestasi dan perlindungan enjin. Ini gabungan ekzos perlumbaan dan pelincir khas. Kuasa maksimum yang dihasilkan oleh Panigale V4 R versi 2023 boleh mencecah 240.5 hp. Kuasa jenis ini dicapai dengan teknologi canggih dan canggih yang diguna pakai daripada perlumbaan Ducati Panigale V4 R. 2023 menjadi motosikal pengeluaran besar-besaran pertama. Gunakan aci engkol (rod penyambung) dengan “potongan pistol”.

 

Di sepanjang paksi tuas terdapat lubang diameter 1.6 mm. Lubang ini berfungsi untuk memindahkan minyak dari kepala ke hujung kecil. Untuk meningkatkan sistem pelinciran dan ketahanan dalam keadaan yang teruk Empat piston Desmosedici Stradale R juga menampilkan tekstur DLC (Diamond Like Carbon) yang biasa digunakan dalam MotoGP dan F1, yang berfungsi untuk mengurangkan geseran antara omboh dan pelapik. Teknologi ini baru pertama kali digunakan dalam enjin pengeluaran besar-besaran. Omboh Panigale V4 R terkini turut menampilkan ukuran geometri baharu yang menjadikannya 5 g lebih ringan (bersamaan dengan 2% daripada jumlah berat).

 

yang berguna bukan sahaja untuk menurunkan berat badan tetapi juga meningkatkan kredibiliti juga. Satu lagi perubahan ialah profil id cam yang lebih agresif. Dengan model baharu lebih tinggi (1 mm) digabungkan dengan panjang pengambilan udara terputus 5 mm, perubahan ini meningkatkan “nafas” enjin pada putaran tinggi. yang membawa kepada kuasa maksimum dengan ekzos kereta lumba.

Ducati-V4R-2023-7

3. Ducati Panigale V4R 2023 menggunakan nisbah kotak gear yang sama seperti motor WSBK. Bezanya nisbah gigi pertama dinaikkan sebanyak 11.6%, gigi kedua 5.6% dan gigi keenam 1.8%.Perubahan ini menjadikan yang pertama. gigi lebih berguna. Di litar lumba, bagaimanapun, menutup jurang antara gear pertama dan kedua membantu Ducati Quick Shift berjalan dengan lebih lancar. Menambah 3 hp meningkatkan nisbah gear ke-6 sebanyak 1.8% untuk kelajuan tertinggi yang lebih tinggi.

 

4. Klac kering ringan baharu juga diguna pakai daripada WSBK. Diameter dan panjang setiap aci dipangkas hampir 1 inci (kira-kira 24 mm), dan beratnya dikurangkan kira-kira 800 gram.

 

5. Ducati Kemas Kini Perisian Anjakan Pantas Apabila aci tendangan gear terdedah secara mendalam, Ducati mendakwa penukar pantas akan mempunyai fasa pemulangan tork yang menjamin kestabilan yang lebih baik. Ini meningkatkan masa putaran. Di jalan raya, pemandu bernasib baik kerana Quickshift ini mengurangkan pra-pencucuhan dan memotong EFI apabila beralih dengan kedudukan gas kurang daripada kelajuan penuh.

2023-ducati-panigale-v4-r-first-look-world-superbike-wsbk-motogp-racing-motorcycle-track-5

6. Ducati menggantikan Panigale V4 R Geometry untuk meningkatkan mobiliti. Perjalanan garpu hadapan Ohlins NPX 25/30 telah dinaikkan sebanyak 5mm dan garpu telah dikurangkan sebanyak 4mm. Walau bagaimanapun, kedudukan pangsi lengan hayun standard tidak berada pada kedudukan +1, yang menaikkan bahagian belakang sebanyak 0.8 inci. Ia meningkatkan bahagian tengah graviti, yang, menurut Ducati, boleh meningkatkan kebolehgerakan apabila membelok dan menukar arah.

 

7. Paras spring fork telah banyak dikurangkan daripada 105 N/nm kepada 80 N/nm, menurut Ducati.Perubahan ini memudahkan pemindahan berat ke hadapan ketika selekoh. Itulah sebabnya garpu mempunyai jarak runtuh yang meningkat. Menukar kedudukan pangsi lengan ayun menambah gaya anti-jongkok pada casis. Selain itu, spring baharu mempunyai pelaras pramuat hidraulik.

 

8. Kemas Kini Aerodinamik Ducati Panigale V4R 2023 Kedua-dua sayap mini baharu ini mempunyai pendorongan yang sama seperti tahun lepas, namun, ia 40% lebih kecil dan ketebalannya dikurangkan separuh. Fairing juga telah direka semula untuk menjadikan motor lebih stabil dan meningkatkan proses penyejukan enjin.

ducati-panigale-v4-r-2023-1 (1)

9. Ergonomik yang diganti, tangki aluminium baharu. Kapasiti tangki telah ditingkatkan kepada 4.5 gelen (kira-kira 17 liter) membuktikan bahawa penggunaan bahan api Panigale V4R 2023 lebih tinggi kerana kuasanya yang sangat tinggi. Lebih mudah untuk dipandu Tempat duduknya juga lebih rata dan nipis berbanding model sebelumnya. Terdapat juga penutup tempat duduk untuk memudahkan penggunaan basikal ini pada superbike.

 

10. Ducati Performance menawarkan pelbagai jenis aksesori untuk WSBK. Pakej pit stop WSBK ini termasuk perisian DTC EVO 3, pemanas tayar. dan stesen dok di garaj Rim magnesium tersedia dan beratnya hanya 6.8kg. Pengeluar alat ganti perlumbaan Rizoma juga telah bekerjasama dengan Ducati Corse untuk membangunkan tempat letak kaki aluminium dan komponen gentian karbon lain.

20221014093344_Ducati_Panigale_V4R_MY23_overview_gallery_02_1920x1080

11. Mod kuasa untuk melaraskan tetapan enjin bagi menjadikan Panigale V4R lebih berkuasa dan mudah digunakan untuk perlumbaan. Mod kuasa yang telah terbukti berkesan dalam Panigale V4 dan V4S juga telah dipertingkatkan dengan penentukuran yang disesuaikan dengan enjin Desmosedici Stradale R. Terdapat empat tetapan untuk enjin Panigale V4 R: penuh, tinggi, pertengahan dan rendah. Penuh dan Rendah telah direka bentuk semula, manakala konfigurasi Tinggi dan Sederhana telah disemak. Mod Kuasa Penuh membolehkan mesin mengeluarkan potensi maksimumnya dengan lengkung tork tanpa penapis elektronik. kecuali gear pertama Untuk mod kuasa sederhana dan tinggi, Ducati telah membangunkan sistem pengurusan wayar baharu dengan penentukuran khusus untuk setiap enam gigi. Sistem ini memastikan penunggang mempunyai kawalan yang betul setiap kali gas dihidupkan.

 

12. Penggunaan Kawalan Brek Enjin (EBC) EVO 2, enjin ini digunakan untuk meningkatkan kestabilan, ketepatan dan arah semasa brek dan selekoh. Dan pemandu boleh menentukan dengan lebih tepat konfigurasi elektronik enjin pada setiap litar. Sistem pengurusan brek enjin elektronik ini menawarkan tiga penentukuran gigi-ke-gigi yang berbeza pada setiap tiga tahap yang boleh dipilih. Alat ini dibangunkan untuk mengoptimumkan keamatan brek enjin.

Copied title and URL