DUCATI telah mengumumkan bahawa ia akan menambah Multistrada V4 Pikes Peak, versi mewah kepada kereta jelajah sukan Multistrada V4 Pikes Peak.
Suspensi dilengkapi dengan paip Akrapovic dan roda aloi palsu.
Multistrada V4 semasa ialah versi diubah suai pada akhir tahun lepas (2020), dan Multistrada V4 Pikes Peak adalah berdasarkan ini. Tambahan pula versi mewah mempunyai suspensi dikawal secara elektronik, roda palsu dan ekzos Akrapovic.
Perbezaan terbesar antara Multistrada V4 standard dan lama ialah ia menggantikan enjin empat silinder jenis V yang diberi jolokan V4 GranTurismo dengan kapasiti 1158cc. Enjin ini menghilangkan struktur injap Desmodromic tradisional DUCATI dan sebaliknya menggunakan spring injap tradisional. bukan sahaja boleh memberikan kuasa kuda maksimum itu 170ps/10,500rpm dan tork maksimum Hanya 12.7kgm/8,750rpm, perbatuan penyelenggaraan injap telah ditingkatkan kepada 60,000km sekaligus. sangat memanjangkan masa pemeriksaan
Sebagai tambahan kepada penggantian enjin, Multistrada V4 telah menambah baik sistem kawalan elektronik Multistrada V4, yang dilengkapi dengan sensor hadapan dan belakang sebagai peralatan standard. Ia mempunyai Keselamatan Memandu Aktif ARAS, termasuk Sistem Pelayaran Jarak Aktif, ACC dan BSD menyokong 30 km/j~160 km/j, sistem pengesan titik buta dan skrin LCD TFT berwarna 6.5 inci. Ia boleh disambungkan ke telefon pintar. Lain-lain seperti ABS dan Kawalan Penjejakan adalah peralatan standard juga.
Multistrada V4 Pikes Peak ialah model mewah berdasarkan peranti yang disebutkan di atas. Ciri ini ialah penggunaan tayar tempa 17 inci depan dan belakang buatan Marquezini.Set tayar ini 2.7 kg lebih ringan daripada V4S standard.
Suspensi ialah suspensi Smart EC 2.0 separa elektronik Ohlins diameter 48mm, yang sesuai untuk perubahan tetapan pantas melalui meter. DUCATI turut menukar kecondongan hadapan garpu Pikes Peak daripada 24.5°. Lebar ditetapkan kepada 25.75 darjah, jarak roda adalah meningkat sambil meningkatkan kestabilan. Dan lejang penggerak garpu hadapan dinaikkan daripada 102.5 mm kepada 120 mm.
Sistem brek menggunakan Brembo Stylema berbanding angkup 4 omboh dengan cakera terapung dengan diameter 330 mm dan pad aras Panigale untuk prestasi brek yang lebih kuat. Sistem brek belakang menggunakan angkup omboh berkembar Brembo, diameter 265 mm, cakera.
Selain mod penalaan kuasa asal, Multistrada V4 Pikes Peak juga dilengkapi dengan mod RACE buat kali pertama. Dalam mod ini, semua kuasa dilepaskan untuk penunggang menyampaikan dan tindak balas pendikit lebih langsung. pada masa yang sama Sistem anti-terapung roda hadapan dan sistem kawalan pengesanan Sistem ini campur tangan sekurang-kurangnya untuk memberi penunggang perlindungan penuh daripada sistem kawalan elektronik sambil menikmati keseronokan memandu.
Satu perkara terakhir yang perlu diperhatikan ialah kit ekzos yang dilancarkan dengan kerjasama pembuat mod Akrapovic, yang bukan sahaja kelihatan garang dan garang, Tetapi ia juga meningkatkan kecekapan kerja.